Tweegesprek Bussels-Keblusek

Auteurs

  • Stijn Bussels
  • Marika Keblusek

##submission.downloads##

Samenvatting

‘Tweegesprek’ is een nieuwe, jaarlijkse rubriek in ons Bulletin waarin we een actueel en prikkelend vraagstuk binnen de interessegebieden van de KNOB (architectuur- en bouwgeschiedenis, stedenbouw, cultuurlandschap en monumentenzorg) centraal stellen. Op een Stelling volgt een Tegenstelling, waarin een vakgenoot reageert. Zo ontstaat een open dialoog tussen collega’s in het veld.

Biografieën auteurs

Stijn Bussels

Stijn Bussels is hoogleraar kunstgeschiedenis, in het bijzonder voor 1800, aan het Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS). Hij is redactielid van het Bulletin KNOB en doet onderzoek naar de vroegmoderne Nederlanden, waarbij hij kijkt naar kunst en architectuur en de kruisbestuiving met theater en spektakel.

Marika Keblusek

Marika Keblusek is universitair hoofddocent aan het Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS). Haar onderzoek en onderwijs richt zich op (vroegmoderne) collecties en collectievorming en op historische en actuele discussies rondom erfgoed. Momenteel leidt zij het NWO-Open Competitie-project Afbeeldingen op reis. Vriendschapsalbums als beeldnetwerken in vroegmodern Europa.

Referenties

Noten Stelling Stijn Bussels

M. Vecco, ‘A definition of cultural heritage. From the tangible to the intangible’, Journal of Cultural Heritage 11 (2010), 321-324.

B. Dicks, Heritage, Place and Community, Cardiff 2000.

L. Smith en N. Akagawa (red.), Intangible Heritage, Londen 2009.

https://knob.nl/knob/over-de-knob en https://www.immaterieelerfgoed.nl/nl/kien

https://whc.unesco.org/en/news/1692

M. Long, ‘Collaboration, Confrontation, and Controversy: the politics of monument restoration in Georgia and the case of Bagrati Cathedral’, Nationalities Papers 45 (2017), 669-686 en T. Meladze en Y. Uekita, ‘Reconstructing the Sacred: the controversial process of Bagrati Cathedral’s full-scale restoration and its world heritage delisting’, International Journal of Cultural Property 27 (2020), 375-396.

https://whc.unesco.org/en/list/855/

https://whc.unesco.org/en/list/855/

A. Vandewyer, Vlaamse Begijhoven als archetype voor hedendaagse samenlevingsverbanden, Masterscriptie, Universiteit Hasselt 2023.

https://lier.begrotingsapp.be/jaarrekening-2023/project/0103sap0301-begijnhof-restauratiewerken-fase-2345?utm_source=chatgpt.com en https://www.tongeren-vandaag.be/poverello-koopt-begijnhofkerk-niet.html?utm_source=chatgpt.com

D.C. Harvey, ‘Heritage pasts and heritage presents: temporality, meaning and the scope of heritage studies’, International Journal of Heritage Studies 7 (2001), 319–38.

https://stamgent.be/nl_be/evenementen/depoorten-optrandjevandestad

Over de impact van storytelling op ons materieel erfgoed schreef John Urry in de jaren 90 al twee belangrijke boeken, The Tourist Gaze: leizure, and travel in contemporary societies, London 1990 en Consuming Places, London 1995. Dit werd op diverse gebieden verder uitgewerkt door onder meer B. Bender, The Politics of the Past, Oxford 2002, J. Carman, ‘Where the Value Lies: the importance of materiality to the immaterial aspects of heritage’, in: L. Smith en E. Waterton (red.), Taking Archaeology Out of Heritage, Cambridge 2009, 192-208, A. Katifori e.a., ‘Applying Interactive Storytelling in Cultural Heritage: opportunities, challenges and lessons learned’, in: R. Rouse, H. Koenitz en M. Haahr (red.), Interactive Storytelling, Heidelberg 2018, 603-612 en A. Timothy en G. Boyd, Heritage Tourism, Harlow 2006.

D. Munjeri, ‘Tangible and Intangible Heritage: from difference to convergence’, Museum International 56 (2004), 13, 12-20.

Noten Tegenstelling Maria Keblusek

www.universiteitleiden.nl/nieuws/2023/12/minecraft-in-marokko-zo-brengen-virtuele-bouwblokken-het-verleden-tot-leven en www.universiteitleiden.nl/en/news/2024/03/ammodo-science-award-to-bring-cultural-heritage-to-life-through-play.

Al in 2000 stelde Mona Serageldin ten aanzien van gebouwd erfgoed dat ‘the cultural significance given today to the surviving examples of historic fabrics is not intuitively understood by the communities that inhabit them’: ‘Preserving the historic urban fabric in a context of fast-paced change’, in: E. Avrami, R. Mason en M. de la Torre (red.), Values and Heritage Conservation. Research Report of the Getty Conservation Institute, Los Angeles 2000, 53.

aheadeurope.eu. AHEAD staat voor Accessible Heritage Experience for Audience Development.

Zie bijvoorbeeld het werk van Ana Pereira Roders, hoogleraar Heritage and Values, TU Delft.

Y. Necissa, ‘Cultural heritage as a resource’, Procedia Engineering 21 (2011) 874-882; Council of Europe: www.coe.int/en/web/culture-and-heritage/strategy-21-d1.

whc.unesco.org/en/sustainabledevelopment/ en culture.ec.europa.eu/cultural-heritage/cultural-heritage-in-eu-policies/sustainability-and-cultural-heritage.

www.immaterieelerfgoed.nl/nl/graslandbevloeiing en ich.unesco.org/en/RL/traditional-irrigation-knowledge-technique-and-organization-01979.

www.erfgoeddeal.nl/; inmiddels is de vijfde subsidieronde van start gegaan.

leidenkennisstad.nl/erfgoeddealleiden/projecten/.

Gepubliceerd

2025-07-17

Citeerhulp

Bussels, S., & Keblusek, M. (2025). Tweegesprek Bussels-Keblusek. Bulletin KNOB, 124(2), 47–51. Geraadpleegd van https://bulletin.knob.nl/index.php/knob/article/view/859

Nummer

Sectie

Artikelen

##plugins.generic.plaudit.displayName##