Abstract
After the devastating bombing at the beginning of the Second World War Laurenskerk continued with an austere interior from the period of the Reconstruction. Since 2010 the historical stories connected with Laurenskerk have been visualized for the visitors of the church. During a symposium in November 2011 the creative process of the development of this exhibition was reviewed and attention was paid to the cooperation between the design office Kossmann.dejong, the wishes of the of the church wardens and the department for the preservation of monuments and historic buildings. In this article the experience of the visitor is of central interest. The semi-permanent exhibition was received quite positively by the public, especially because it was combined with and audio guide, which intensifies and prolongs one's visit. The exhibition proved to have added value for religious visitors, too.
References
M. Heemskerk, Een monument vol belevenissen. Een vergelijkend onderzoek naar het bezoek en de beleving van het interieur van kerkelijke monumenten, master thesis Kunst- en Cultuurwetenschappen, Erasmus Universiteit Rotterdam 2011.
Daarom is er, volgens James Clifford, ook sprake van musea als contact zones, waar de bezoeker en tentoonstellingsmaker als het ware een dialoog aangaan (J. Clifford, ‘Museums as Contact Zones’, in: J. Clifford (red.), Routes: Travel and Translation in the Late Twentieth Century, Cambridge 1997, 188–219).
www.varldskulturmuseet.se/smvk/jsp/polopoly.jsp?d=822 (geraadpleegd op 5 september 2011)
Herman Kossmann, voordracht 11 november 2010 in de Laurenskerk Rotterdam.
Heemskerk 2011 (noot 1), 63.
Heemskerk 2011 (noot 1), 57.
Heemskerk 2011 (noot 1), 63.
Dit citaat en volgende werden opgetekend tijdens de enquête door de auteur in de herfst van 2010.
Heemskerk 2011 (noot 1), 63.
Heemskerk 2011 (noot 1), 63.
Published
How to Cite
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2011 Bulletin KNOB
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.